Yoga, masajul si tonusul psihic

(continuare la articolele Cea mai eficienta cura de slabireAlimentatia pentru reglare ponderala si Plante si hidroterapie pentru reglarea greutatii)

4. Hatha Yoga ca metoda de armonizare corporala si psihica

Metodele prezentate aici sunt in primul rind dinamice si dinamizante. Posturile corporale din Hatha yoga au un caracter cu totul aparte in aceasta directie deoarece, desi ele nu implica absolut deloc miscarea corpului (fiind pozitii statice), induc in intregul organism o stare de efervescenta. Aceasta miscare interioara se desfasoara atit la nivel fizic, prin afluxul de singe creat catre anumite zone si organe ale corpului, precum si la nivel psihic si mental, printr-o stimulare unica a sistemului nervos si a meridianelor energetice. Rezultat al experientei practice de mai multe mii de ani, posturile yoghine (numite asana in limba sanscrita), atunci cind sunt realizate intr-o cit mai deplina nemiscare pentru o perioada lunga de timp (de la citeva minute la mai multe zeci de minute sau chiar ore) induc o serie de efecte neegalate de nici una dintre tehnicile occidentale de mentinere a sanatatii si vigorii. Iata citeva dintre efectele posturilor ce vor fi prezentate in cele ce urmeaza ca modalitati de vindecare a obezitatii:

– mentin flexibilitatea coloanei vertebrale si intaresc musculatura specifica ce sustine acest ax al vietii. Mentinerea tonusului si flexibilitatii coloanei este considerata a fi o garantie a unei vieti indelungate.

– datorita intinderilor si flexiilor care se mentin pentru mai mult timp, determina o „vidare” de singe a unor grupe musculare si intinderea lor, urmate, odata cu revenirea din postura, de hranirea abundenta cu singe oxigenat. Aceasta conduce la o stare de tonus excelent al musculaturii si la un foarte bun drenaj al toxinelor din corp. Intinderea la maxim, dar fara durere, a muschilor si ligamentelor face ca in timp capacitatea de efort sa creasca foarte mult, fiind dublata de flexibilitate

– mobilizeaza circulatia limfatica, ceea ce are efecte directe de reglare ponderala, crestere a imunitatii si intarire a diferitelor organe (sistemul digestiv, plaminii, aparatul renal etc.)

– modelarea corporala se realizeaza gradat, dar efectele sunt foarte stabile in timp, datorita modificarilor treptate si profunde din organism

– echilibreaza functionarea celor doua componente principale ale sistemului nervos vegetativ (nervul simpatic si parasimpaticul) si creeaza astfel premizele unei foarte bune activitati a tuturor organelor interne.

– spre deosebire de majoritatea metodelor de intretinere corporala din Occident, posturile yoghine determina efecte benefice precise asupra psihicului si mintii. Dupa doar citeva minute de mentinere cu atentie a unei astfel de pozitii statice, mintea devine calma si linistita, iar starea psihica se poate schimba in mod radical.

Iata in continuare citeva dintre cele mai eficiente posturi in tratarea obezitatii si redobindirea starii de suplete si frumusete corporala:

1) Postura clestelui

Usor de realizat de catre aproape oricine, postura clestelui elimina acumularile de grasime de pe abdomen, solduri si coapse. Flexia catre in fata determina o crestere a tonusului tuturor organelor interne, eliminind astfel constipatia, lenea ficatului si stomacului, stimulind activitatea pancreasului si practic a tuturor organelor interne. Confera suplete corporala, creste mult vitalitatea si determina o stare de tonus, regenerare si forta interioara. Se poate realiza pe perioade lungi de timp, fiind recomandat un interval de minim 10 minute zilnic.

2) Postura rotii

Ceva mai dificil de realizat pentru anumite persoane, postura rotii reprezinta totusi o metoda foarte eficienta pentru reglare ponderala, indiferent de sex. Stimuleaza nervii spinali, face coloana vertebrala elastica si puternica, fortifica spatele, bratele si picioarele si reda tonusul tesuturilor flasce sau degenerate. Postura determina la nivel psiho-mental o stare de tonus si entuziasm, „reintinerire” mentala si emotionala. Pentru a obtine aceste efecte trebuie sa raminem la inceput in postura citeva zeci de secunde si sa o reluam apoi, daca este posibil, de inca 2-3 ori.

3) Postura plugului

Are efecte puternice de vindecare a obezitatii si corpolentei, vindeca constipatia si tonifica intreaga zona a spatelui. Este dintre cele mai dinamizante posturi, fiind renumita pentru efectele rapide de eliminare a starilor de oboseala, inertie fizica si mentala, apatie si lene. Datorita compresiei realizata la nivelul glandei tiroide postura influenteaza benefic metabolismul in intregul corp, elimina unele tulburari de dinamica sexuala precum si problemele circulatorii. Atit gindurile, cit si starea psihica sunt foarte rapid clarificate si focalizate, eliberate de tensiuni si contractii; apare o stare naturala de optimism si luciditate. Este indicat sa fie realizata pentru minim 10 minute zilnic. La revenirea din aceasta postura vom ramine intotdeauna intinsi la sol, fara a misca deloc capul, pentru cel putin 2 minute.

Sedinta zilnica de yoga va fi realizata numai cu stomacul gol, de preferinta la minim 2-3 ore dupa ce am mincat. In timpul executiei procedeelor, mintea va fi cit mai calma si bine concentrata asupra relaxarii corporale si sesizarii dinamizarilor pe care postura le determina. Cu cit relaxarea si starea de calm si atentie sunt mai profunde, cu atit vom putea remarca o mai mare usurinta in mentinerea pentru perioade lungi de timp a pozitiei corporale.

5. O metoda de automasaj pentru dinamizare si purificare corporala

Cunoscut si ca o varianta a masajului de drenare limfatica, aceasta metoda nu necesita decit 5-10 minute pe zi si se poate practica fara ajutorul unui specialist al masajului. Este vorba de fapt de o forma de automasaj prin perierea pielii cu ajutorul unui burete de lufa, a unui prosop mai aspru din pinza naturala de in sau chiar a unei perii speciale, suficient de moale, cu peri naturali.

Acest masaj este bine sa fie realizat imediat dupa aplicarea metodelor de hidroterapie descrise mai sus sau, daca le facem independent de acestea, de preferinta dimineata la scurt timp dupa ce ne-am trezit.

Automasajul se va realiza pe pielea uscata, fara a folosi nici un fel de alta solutie sau ulei pentru masaj. Cu miscari viguroase si ferme (dar care nu trebuie sa fie iritante!) se vor masa in ordine: picioarele (de la degete catre bazin), miinile (de la degete catre umeri), apoi zona spatelui si pieptul. Indiferent de zona corporala pe care o masam vom directiona miscarea catre aceeasi directie: abdomenul. Pielea trebuie sa fie astfel curatata si energizata prin intermediul frectionarilor cu buretele sau pinza de in intr-un ritm destul de alert si sigur. Miscarile realizate mereu intr-un singur sens au printre altele rolul de a stimula circulatia sanguina, si mai ales pe aceea limfatica, ceea ce poate grabi foarte mult procesul de eliminare a celulelor moarte, a deseurilor rezultate in urma metabolismului celular si altor compusi nocivi. Factor important in terapia obezitatii, acest tip de masaj ajuta totodata la eliminarea treptata a celulitei, diminuarea inflamatiilor ganglionilor limfatici, diminuarea unor stari inflamatorii in articulatii sau unele organe (mai ales la nivelul ficatului si rinichilor). In plus, acest tip de masaj ajuta la mentinerea unei foarte bune sanatati si frumuseti a pielii.

6. Starea psihica: marele secret al vindecarii!

In afara metodelor prezentate mai sus, mai exista un factor al terapiei obezitatii sau corpolentei, fara de care celelalte metode se pot dovedi, pe rind, ineficiente: motivatia interioara si dorinta intensa de a reusi in acest proces de transformare corporala. Mai mult de 70% dintre suferinzii de obezitate se confrunta in diferite momente cu puternice inhibitii si emotii negative de genul anxietatii, fricii, tendintelor ostile, nesigurantei sau disperarii. Atunci cind trupul este ingreunat, cu siguranta ca mintea si psihicul nu sunt straine de cauzele acestui fenomen. Fie ca este vorba de izolarea fata de ceilalti sau de un apetit alimentar excesiv, de sentimente de neimplinire sufleteasca sau de un mod de viata dezorganizat, toate aceste stari au ca punct de pornire o stare interioara lipsita partial de echilibru, o viata launtrica lasata in plan secund. Reordonarea vietii interioare se face in primul rind prin restabilirea unei ordini de valori in care comunicarea armonioasa cu ceilalti, grija si afectiunea fata de cei apropiati trebuie sa reia primele locuri in ordinea de prioritati. Reactivarea sentimentelor benefice de iubire si afectivitate va conduce destul de repede la eliminarea temerilor inutile, a sentimentelor de inutilitate si teama care pot sa mai apara uneori. In plus dorinta sincera si aspiratia catre o stare de bine sunt „motoare” ale organizarii intregului tratament; dinamismul interior si efortul de transformare vor invinge cu mult mai repede astfel inertia materiei si ne vor putea reda in totalitate tonusul, bucuria de a trai, supletea si frumusetea – atit cea exterioara, cat si cea sufleteasca.

sursa: revista Elixirium, ed. Kamala (www.kamala.ro)

Anunțuri

4 thoughts on “Yoga, masajul si tonusul psihic

  1. Pingback: Cea mai eficienta cura de slabire | Armonie feminina

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s